Salam Selasa Pagi
بسم الله الرحمن الرحيم
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا ۖ وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ ۚ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya; dan hamba-hamba kamu (lelaki dan perempuan) yang hendak membuat surat perjanjian untuk memerdekakan dirinya (dengan jumlah bayaran yang tertentu), hendaklah kamu melaksanakan perjanjian itu dengan mereka jika kamu mengetahui ada sifat-sifat yang baik pada diri mereka (yang melayakkannya berbuat demikian); dan berilah kepada mereka dari harta Allah yang telah dikurniakan kepada kamu. Dan janganlah kamu paksakan hamba-hamba perempuan kamu melacurkan diri manakala mereka mahu menjaga kehormatannya, kerana kamu berkehendakkan kesenangan hidup di dunia. Dan sesiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah - sesudah paksaan yang dilakukan kepada mereka - Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Antara huraian An-Nur : 33
Ayat sebelumnya berbincang mengenai galakan bernikah untuk yang sudah berkemampuan.
Untuk yang belum berkamampuan secara ekonomi dan mental, maka sebaiknya menjaga diri dari maksiat dan berusaha mencari rezeki untuk niat bernikah kerana Allah.
Ayat ini mengandungi beberapa pesanan :
1. Untuk yang belum ada kemampuan, belum berkeyakinan diri untuk menikah, maka agama menyarankan agar menjaga diri dengan keimanan dan ketaqwaan, berusaha mencari rezeki hingga Allah memberi kecukupan untuk bernikah, cukup membayar maharnya dan persiapan kehidupannya.
2. Pesanan untuk Tuan yang punya hamba sahaya :
A. Jika hamba hendak memerdekakan diri dengan membayar harga dirinya, menebusnya, maka berilah dia harganya, dengan syarat, ada kebaikan sesudahnya, dia boleh bekerja, tidak menjadi beban pada orang lain (makna Khair).
Sebaikanya berilah dia harga discount, boleh juga beri dia bahagian zakat untuk membayar harga dirinya, mudahkan urusannya.
Itulah maksud "berilah dia dari harta Allah yang diberikan kepadamu".
Hamba di atas disebut Mukatab/Mukatabah/Riqab, disebut mukatab mungkin kerana menulis bayarannya secara angsuran, mereka memang termasuk dari 'Delapan Asnaf' yang boleh menerima zakat.
B. Tuan, tidak dibenarkan menjual hambanya sebagai hamba sex, yang hasilnya untuk kepentingan dirinya.
Lebih jelasnya, Haram mencari rezeki dengan menjadi 'Mak Ayam' , haram juga menjadi orang tengahnya, Zaman Now disebut 'Human Trafficking'.
Antara sebab turunnya ayat ini adalah pekerjaan Abdullah Bin Ubai Bin Salul, yang berjaya menjadi Mak Ayam, sehingga ramai pelanggan dan disegani.
Jika melihat Abdullah Bin Ubai, maka terlintas di fikiran, dia ini sumber segala kejahatan tapi banyak pengikutnya, mungkin kerana berharta.
Boleh jadi dia ini Ketua Mafia yang rapi bekerja, berita hoax mengenai Aisyah dan Safuan berasal darinya, Mak Ayam juga dia, yang sering mencabar baginda Rasul juga dia.
Sedangkan hamba yang terpaksa (yang dijual, Trafficking Victim) jika mereka bertaubat, maka Allah itu maha Pengampun dan Penyayang.
Begitu juga kepada semua hamba-Nya yang terlanjur berbuat maksiat kerana kejahilannya, maka Dia maha Pengampun.
Wallahu a'lam
M Zuhal A Lathif
MRT Khatib-Somerset
Singapore, 13 Mac 2018
Al-Amanah
Hidup Berkah, Dengan Al-Quran
Posting Komentar